Jako oddolna, niezależna organizacja kulturalno-oświatowa Fundacja Projekt Caracol (kolektyw Falanster) pragnie poinformować o rozszerzeniu pola działania o ŚWIETLICĘ. W uruchomieniu tej formy działalności pomaga nam jako partner Instytucja Kultury Wrocław 2016 – wsparcie z ich strony umożliwia nam zainicjowanie Świetlicy zajęciami pod ogólną nazwą „Wszyscy jesteśmy różni – wszyscy jesteśmy równi”.
Celem nadrzędnym warsztatów jest integracja społeczna i kulturowa dzieci pochodzących z rodzin oraz środowisk zagrożonych wykluczeniem społecznym i ekonomicznym, ze szczególnym uwzględnieniem sytuacji dzieci z rodzin romskich, oraz przełamywanie wzajemnych stereotypów. Do udziału w warsztatach zaproszone zostaną wszystkie dzieci, przede wszystkim jednak dzieci z rodzin wykluczonych i zagrożonych wykluczeniem społecznym i ekonomicznym oraz dzieci z rodzin romskich z wrocławskich dzielnic tj. Nadodrze, Ołbin i Śródmieście.
Zwracamy się z ogromną prośbą do szkół, nauczycieli, opiekunów, zarządców domów kultury oraz świetlic o rozpowszechnienie informacji o warsztatach w obrębie wspomnianych dzielnic.
Projekt niniejszy rozpoczynamy eksperymentalnymi warsztatami muzycznymi „Skąd się bierze muzyka” oraz serią warsztatów edukacyjnych dla dzieci i młodzieży pt. „Czytanie na śniadanie”.
Warsztaty muzyczne „Skąd się bierze muzyka”
Będą odbywały się w piątki, rozpoczynamy 11 marca 2011 r. o godz. 17:00, do tego czasu też będzie trwał nabór dzieci w wieku 9-13 lat. Zgłoszenia przyjmujemy pod adresem kontakt@falanster.pl (szczegóły ewentualnie pod numerem telefonu: 509 631 441 w godzinach 10-16:00 w dni powszednie). Liczba miejsc ograniczona.
Warsztaty prowadzi Kuba Suchar - muzyk, pracownik Ośrodka Postaw Twórczych we Wrocławiu oraz członek takich grup muzycznych jak Slug Duo, Mikrokolektyw czy nieistniejący już legendarny Robotobibok.
Zajęcia będą odbywały się w klubie Falanster przy ul. Św. Antoniego 23 we Wrocławiu.
Celem warsztatów jest pokazanie dzieciom wielkiej wagi wrodzonej im naturalnej ekspresji. Nie będzie nauki gamy ani nawet nauki gry na instrumentach, będzie natomiast jak najszersze eksplorowanie muzyczności tkwiącej w człowieku bez względu na jego pochodzenie, wykształcenie czy płeć. Będziemy wydawali z siebie wszelkie możliwe dźwięki, krzyki, piski, szepty, zaśpiewy, wołania, szczękania. Po to, by dostrzec ich wartość muzyczną, będziemy również budowali własne instrumenty ze wszystkiego, co podyktuje nam wyobraźnia i co będzie dostępne pod ręką: rur, pudeł, patyków, kubków, śmieci, blach, papieru, desek. Wspólnie z grupą i pod opieką doświadczonego muzyka oraz pedagoga z tych dźwięków stworzymy pełnowartościową muzykę. Mamy nadzieję że w dzieciach biorących udział w warsztatach obudzimy wrażliwość muzyczną, która pozwoli im bardziej uważnie słuchać muzyki i ewentualnie zachęci do dalszej, głębszej i bardziej świadomej nauki grania lub śpiewania. Dodatkowym namacalnym efektem tego eksperymentu, który ma trwać przez trzy miesiące (łącznie 12 spotkań), będzie nagranie przez całą grupę płyty w studiu OPT we Wrocławiu. Będzie ona wprowadzona do oficjalnej dystrybucji, każdy z uczestników dostanie też pulę płyt do własnej dyspozycji.
Warsztaty oraz nagranie płyty są bezpłatne, w całości sfinansowane ze środków własnych Fundacji Projekt Caracol oraz z celowej dotacji otrzymanej od Instytucji Kultury Wrocław 2016.
Warsztaty „Czytanie na śniadanie”
zajęcia dla dzieci w wieku 8-13 lat
niedziela, g. 11-14
W ramach działań falansterowych, chcielibyśmy do współpracy i udziału zaprosić dzieci. Zapraszamy na cykl warsztatów poświęconych równości bez względu na płeć, kolor skóry, pochodzenie, prawom zwierząt, ochronie środowiska i ekologii oraz recyklingowi, architekturze i przestrzeni, czyli tematom, które są ważne nie tylko dla nas, ale i dla wielu działaczek i działaczy społecznych, równościowych, obrońców praw zwierząt, ekologów i artystów.
Zajęcia mają charakter warsztatowy, a ich celem jest aktywizacja społeczna dzieci w wieku od 8 do 13 roku życia. Wspólnie zniesiemy bariery pomiędzy osobami o różnym statusie społecznym, majątkowym, różnym wyznaniu i światopoglądzie oraz różnej płci. Na części spotkań będą prezentowane dziecięce i młodzieżowe lektury, poruszające tematy kulturalne i społeczne – od książek o designie czy architekturze, po książki dotyczące tematyki wykluczenia, nietolerancji, kwestii dorastania w środowiskach dysfunkcyjnych itp. W ramach spotkań odbywać się będą zajęcia plastyczne, animacje, gry i zabawy, prezentacje twórczości artystów, w zależności od potrzeb warsztatów.
W ramach zajęć zapraszamy dzieci na poczęstunek.
W tym semestrze zajmiemy się warsztatami antydyskryminacyjnymi dla dzieci, które poprowadzi Marta Dymek oraz zajęciami o prawach zwierząt, które poprowadzi Dobrusia Karbowiak.
KALENDARIUM
Niedziela, 15.05.2011, g. 11-14
Potrzeby ludzi, potrzeby zwierząt?
Potrzeby ludzi, potrzeby zwierząt, czyli o tym jak wiele mamy wspólnego z pozornie różnymi od nas zwierzętami. Warsztaty w oparciu o książkę “Groszka. Piesek, który chciał mieć dziewczynkę”.
Lektura: Groszka. Piesek, który chciał mieć dziewczynkę.
Czwartek, 19.05.2011, g. 17-19
Czy dyskryminacja to egzotyczne zwierzę? Czyli jak radzić sobie z uprzedzeniami i dyskryminacją.
Celem zajęć jest wprowadzenie pojęcia dyskryminacji do dziecięcego słownika oraz nauczenie się rozpoznawania, kiedy mamy z nią do czynienia. Dzieci będą sobie przyswajać ten termin poprzez uczestnictwo w aktywizujących ćwiczeniach. Ważnym punktem lekcji, jest wyjaśnienie sobie czym właściwie jest dyskryminacja i jak się objawia. Dzieci zastanowią się, czy znają jakieś przykłady dyskryminacji i nauczą się rozpoznawać, na jakim gruncie ma ona miejsce.
Lektura: Mała książka o rasizmie
Sobota, 4.06.2011, g. 11-14
Jak będę duża będę pilotką, strażaczką albo kosmonautką! Prawa kobiet i dyskryminacja ze względu na płeć.
Zajęcia poświęcone dyskryminacji ze względu na płeć. Wspólnie zastanowimy się nad tym czy kobiety i mężczyźni pełnią inne role społeczne oraz spróbujemy taki podział naruszyć. Ponadto dzieci dowiedzą się kim jest feministka, czym są prawa kobiet i w jaki sposób można o nie walczyć.
Lektura: Mała książka o feminizmie
Niedziela, 5.06.2011, g. 11-14
Nasze mamy, babcie, prababcie i praprababcie czyli historia kobiet.
Na zajęciach poznamy sylwetki ważnych i ciekawych kobiet, chociaż nie wspomnimy ani razu o Marii Curie-Skłodowskiej. Dzieci poznają sylwetki istotnych kobiet podczas aktywnych, warsztatowych ćwiczeń takich jak układanie planu dnia Kazimiery Bujwidowej czy projektowaniu stroju Anny Tomaszewicz- Dobrskiej. Wiedzę o poszczególnych kobietach umiejscowimy w szerszym kontekście historii kobiet w Polsce, dowiemy się jakie były pierwsze studentki i kiedy kobiety mogły po raz pierwszy zagłosować w wyborach.
Lektura: Mała książka o feminizmie
Niedziela, 19.06.2011, g. 11-14
Ile jest religii na świecie? Dyskryminacja ze względu na wyznanie.
Na zajęciach dzieci zjedzą żydowskiego bajgla i tureckie lokum oraz poznają największe religie świata i te zupełnie małe także. Obejrzymy prawosławne świątynie, zaprojektujemy koszerną kuchnię i wspólnie uszyjemy szaty dla tybetańskiego mnicha. Zastanowimy się jak dużo możemy się nauczyć od kolegów i koleżanek, którzy są innego wyznania niż nasze i dowiemy się jak reagować gdy będziemy świadkami dyskryminacji osoby o innym wyznaniu.
Lektura: Jest wiele wiar
Niedziela, 26.06.2011, g. 11-14
Dlaczego wygląd ma znaczenie, czyli problem dyskryminacji ze względu na status społeczny i rasę.
Podczas zajęć dzieci zostaną wprowadzone w tematykę problemu ubóstwa i wspólnie zastanowimy się jakie znaczenie ma status społeczny. Porozmawiamy o naszych wymarzonych zawodach i stworzymy drzewo wszystkich potrzebnych społecznie zawodów, dzięki którym możemy spokojnie pojechać do szkoły i z niej wrócić do domu. Następnie w grupach stworzymy komiks na temat związany z naszym zagadnieniem i zastanowimy się nad dyskryminacją ze względu na rasę. Odczarujemy tuwimowskiego Murzynka Bambo i napiszemy nową wersję wierszyka.
Lektura: Mała książka o rasizmie
Niedziela, 3.07.2011, g. 11-14
Warsztaty samoobrony dla dziewcząt.
Zajęcia tylko dla dziewcząt. Nauczymy się mówić nie, reagować i bronić w sytuacjach, w których czujemy się zagrożone. Po warsztatowej części lekcji asertywności, dowiemy się jak bardzo jesteśmy silne i jak poradzić sobie w sytuacji fizycznego zagrożenia a także poznamy miejsca, gdzie możemy zgłosić nasz problem.
Patronat:
Wydawnictwo Czarna Owca
Wydawnictwo W.A.B
W najbliższym czasie ukaże się harmonogram kolejnych zajęć, które będą odbywać się od września.
Będą one poświęcone prawom zwierząt, ochronie środowiska i ekologii oraz architekturze i przestrzeni.
Zajęcia odbywają się dzięki wsparciu finansowemu Instytucji Kultury Wrocław 2016.