Warning: Use of undefined constant P_EVENT - assumed 'P_EVENT' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home/afrodyta/domains/falanster.pl/public_html/uri-parser.class.php on line 195

Warning: Use of undefined constant P_NOTICE - assumed 'P_NOTICE' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home/afrodyta/domains/falanster.pl/public_html/uri-parser.class.php on line 196

Warning: Use of undefined constant P_NOTICE - assumed 'P_NOTICE' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home/afrodyta/domains/falanster.pl/public_html/uri-parser.class.php on line 507
 “Globalny proletariat” « Falanster
 
Falanster   Falanster







  • kalendarz
    Wrzesień 2011
    P W Ś C P S N
     1234
    567891011
    12131415161718
    19202122232425
    2627282930EC
  • Newsletter

  • Tagi
  • Opublikowano: 16.10.2009
    Zaszufladkowany do: na marginesie — admin @ 12:42 pm

    16 października odbyło się w Falansterze kolejne z serii spotkań organizowanych w ramach Klubu Dyskusyjnego Le Monde Diplomatique promujące książkę Beverly Silver “Globalny proletariat”. Do udziału w dyskusji zaproszony został Przemysław Wielgosz, redaktor naczelny Le Monde Diplomatique – edycja polska, Marcin Starnawski z pisma Recykling Idei oraz Jarosław Urbański reprezentujący Związek Zawodowy Inicjatywa Pracownicza

    Redaktor Wielgosz wskazał na to iż w ostatnich latach pojawiło się niewiele opracowań i analiz na temat klasy robotniczej, ruchów pracowniczych/robotniczych. Z tego względu książka Beverly Silver jest wyjątkowa. W swojej pracy kanadyjska socjolożka zaprezentowała wyniki nowatorskich badań nad dynamiką ruchów pracowniczych, badan które zrywają z większością analiz dominujących w refleksji socjologicznej, historycznej w ciągu minionych dziesięcioleci. Pokazuje perspektywę, która odrzuca jednostkę analizy jaką jest państwo narodowe, a która dotychczas wyznaczała horyzont badawczy dla wszystkich analiz ruchów pracowniczych. Silver natomiast wyszła z założenia że o dynamice ruchów pracowniczych należy myśleć w kategoriach globalnych, odrzucić europo czy atlantocentryzm. Przemek zaznaczył również iż książka “Globalny proletariat” jest wynikiem badan empirycznych nad światowym ruchem pracowniczym, które obalają wiele mitów dominujących w ostatnich latach w dyskursie akademickim i politologicznym na temat zmierzchu ruchów pracowniczych, ruchów społecznych, klasy pracowniczej w ogóle, czy tez końca pracy (koncepcja Rifkina bardzo popularna kilkanaście lat temu) Koncepcje te okazują się nie wytrzymywać konfrontacji z materiałem empirycznym, który został zaprezentowany w książce. Wynika z niego, że pracy dla pracowników najemnych nie jest coraz mniej ale wręcz przeciwnie w skali globalnej. Poza tym obecny kryzys doskonale nam pokazuje że mamy do czynienia z podziałem klasowym nawet w sposobie zarządzania kryzysem, a dominującą formą organizacji nie jest społeczeństwo sieciowe, ale klasowe. Silver pokazuje że to dobrze widać w walce i mobilizacji społecznej w ciągu ostatnich kilkunastu lat.

    Marcin Starnawski skupił się na nacisku jaki wywiera ponadnarodowy kapitał na ograniczanie praw pracowniczych, związkowych po to, aby stworzyć dla siebie lepsze warunki do inwestycji czy generowania zysków. W celu rozwiązania kryzysu powszechnie włącza się do systemu pewna część pracowników jako beneficjentów wykluczając innych – tak było w złotym wieku kapitalizmu pod II Wojnie Światowej. gdzie pracownicy krajów zamożnych mieli duży zakres świadczeń, umów społecznych, kontraktów co odbywało sie kosztem eksploatacji pracowników w krajach tzw Trzeciego Świata. Marcin wskazał również za Silver na inny aspekt podziałów pracowniczych, gdzie często sami pracownicy dążą do tego, aby kapitał taki podział ustanawiał np protesty pracowników skierowane przeciwko emigrantom na rzecz obrony miejsc pracy grupy dominującej w danym kraju. Przywołał za autorką feministyczną krytykę nurtu studiów nad światem pracy, która pokazuje, że w analizach często pomija sie aspekt tożsamości pracowniczej związany z płcią i z rasą, np prototypem robotnika był często biały mężczyzna wywodzący sie z dominującej w danym kraju grupy etnicznej czy narodowej. Redaktor Recyklingu Idei zadał pytanie: na ile we współczesnym świecie kapitalistycznym te strategie ustanowienia podziałów mogą zostać przekroczone. Autorka podaje entuzjastyczne przykłady koalicji i sojuszy różnych grup społecznych, ruchów niezwiązanych z ruchem związkowym, a także narodzin świadomości obrazującej wspólnotę interesów grup pracowniczych z północy i południa.(np protesty w Seattle które zablokowały rundę WTO będące objawem nowego tzw internacjonalizmu.) Autorka zarysowuje horyzont pokazujący, że w związku z tym ze system bezpieczeństwa pracowniczego ,socjalnego z okresu złotego wieku kapitalizmu po II WŚ nie sprawdził się (ponieważ dotyczył głownie pracowników z krajów północy a nie globalnego proletariatu) i skończył wraz z ofensywą neoliberalną to być może wyzwaniem dla wszystkich ruchów pracowniczych na świecie jest taki model systemu światowego, który podporządkuje zysk kapitału wszędzie potrzebom ludzi pracy.

    W roli praktyka wystąpił Jarek Urbański, który wskazywał na przełożenie pracy Beverly Silver na praktykę ruchów społecznych. Silver pokazuje związek ruchu alterglobalistycznego z protestami pracowniczymi, udowadnia, że wzrost i rozwój ruchu alterglobalistycznego jest wpisany we wzrost niepokojów społecznych ostatniej dekady na całym świecie i ma istotne podłoże w walkach społecznych toczonych nie tylko w Europie ale i w innych rejonach świata. Książka daje pewność ze walki alterglobalistyczne wcale nie były jak chcieliby niektórzy publicyści czy redaktorzy oderwane od protestów pracowniczych (często alterglobalizm przedstawiano jako typowy bunt młodzieży czy nawet części klasy średniej) Silver mówi ze klasa robotnicza wcale nie zanika, ale wręcz przeciwnie, zyskała na znaczeniu – to teza dość rewolucyjna w stosunku do tego co mówią inni socjologowie np Negri. Jarek wskazał że najlepiej pokazują to dane statystyczne z Azji, gdzie proces proletaryzacji przebiega w sposób dość gwałtowny. Według danych statystycznych na początku lat 90 tych w Azji dochodziło do 10 tys niepokojów społecznych rocznie. Obecnie liczba niepokojów społecznych w tym regionie sięga 90 tys rocznie (wg oficjalnych danych) Ilość walk społecznych w Polsce od końca lat 90-tych również zaczęła rosnąc, ale w mediach głównego nurtu nie mówi sie o tym, lub ciągle przyrównuje do protestów 89 r i ruchu “Solidarności”, przy którym niejedne protesty na świecie wypadłyby marnie. Wg statystyk od połowy lat 90-tych następuje w Polsce mobilizacja społeczna.

    Relacja video ze spotkania dostępna jest na stronie Wrocławskiej Sekcji Alternatywnej

     

    Dodaj komentarz

    Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.

    FALANSTER, ul. Św Antoniego 23, Wrocław